کشورلبنان ، وحشت بي پايان ، جنايت بي پرسان وکشتارگاه انسان
راد مرد راد مرد

تزيپي ليوني وزير امور خارجه‌ي اسراييل، در كنفرانس مطبوعاتي مشترك با خاوير سولانا رييس سياست خارجي اتحاديه‌ي اروپا در غرب بيت‌المقدس اظهار داشت: دولت اسراييل با انجام عمليات نظامي در لبنان به دولت لبنان كمك مي‌كند تا بتواند به اجراي قطعنامه‌هاي بين‌المللي كه شامل انحلال حزب‌الله لبنان، خلع سلاح آن و خروج آن از مناطق جنوبي است بپردازد . وي در ادامه آزادي بي‌قيد و شرط و فوري سه سرباز اسراييلي دستگير شده در نوار غزه و لبنان را خواستار شد و گفت: اقدام حزب‌الله در دستگيري اين سربازان كاملا توجيه ناپذير است . خاوير سولانا نيز با اشاره به اينكه طي سه روز گذشته اين دومين سفر وي به خاورميانه است گفت: هدف از انجام اين سفر تلاش براي حل بحران كنوني است؛ چرا كه اين سخت‌ترين لحظات براي مردم لبنان، اسراييل و خانواده‌هاي اسيران اسراييلي است.

 

   وي ادامه داد: ما اسراييل را دوست خود مي‌دانيم و براي حل مشكلات منطقه آماده‌ايم. هم چنين اقدامات حزب‌الله لبنان را محكوم مي‌كنيم و با صداي بلند مي‌گوييم كه خواهان آزادي سربازان اسراييلي هستيم؛ چرا كه از نظر ما آنها بي‌دليل دستگير شده‌اند و بهتر مي‌دانيم كه براي جلوگيري از بحران بيشتر هر لحظه و زمان را غنيمت بشماريم . سولانا با حمايت از بيانيه‌ي اخير اتحاديه‌ي اروپا در محكوم كردن حزب‌الله لبنان در به اسارت گرفتن دو سرباز اسراييلي اظهار داشت: از نظر ما اين بيانيه بيانيه‌اي بسيار خوب بوده و ما از آن حمايت مي‌كنيم و تمام تلاش خودمان را نيز جهت اجراي كامل آن به كار خواهيم بست. ما قصد داريم تا با اين بيانيه به حمام خوني كه در منطقه راه افتاده پايان دهيم و راه‌حلي را بين اسراييل لبنان و فلسطين ايجاد كنيم .  ليوني نيز در پاسخ به سوال خبرنگاران اظهار داشت: ارتش ما در حمله به حزب‌الله كاملا آزاد است و اختيار كامل دارد و ما اين آزادي را به آنان داده‌ايم و معتقديم كه حزب‌الله و حماس مسوول اصلي تمام اين حوادث هستند . وي در ادامه انحلال حزب‌الله لبنان، خلع سلاح آن و خروج اين حزب از مناطق جنوبي لبنان را خواستار شد.

 

ليوني نيز اظهار داشت: من به عنوان وزير اسراييل اعلام مي‌كنم كه تصميماتمان بر اساس اطلاعات اتخاذ مي‌شود. مثلا در حال حاضر حزب‌الله موشك‌هاي خود را پنهان مي‌كند و سپس آن را به سوي مردم ما پرتاب مي‌كند و اگر ما كاري در مقابل آن انجام ندهيم جان شهروندانمان را به خطر مي‌اندازيم. حزب‌الله همواره اسراييل را هدف قرار مي‌دهد بنابراين ما بايد براي جلوگيري از كشته شدن مردممان آنها را از محل دور كنيم و اين سياست ما به شمار مي‌رود؛ چرا ما مسوول حفظ جان مردممان هستيم و بايد اقداماتي را عليه حزب‌الله تروريست انجام دهيم . آزادي سربازان اسراييلي هدف مشترك ما و جامعه‌ي جهاني است و هر دوي ما خواهان آزادي آنها هستيم. به طور كلي هدف هر دوي ما مبارزه با تروريسم است .

 

ليوني درباره‌ي استقرار نيروهاي بين‌المللي در جنوب لبنان گفت: ما و جامعه‌ي جهاني از دولت لبنان مي‌خواهيم تا بر تمامي اين كشور تسلط يابد و حزب‌الله را خلع سلاح كرده و دولت و ارتش واحدي را در اين كشور تشكيل دهد تا ديگر شبه نظامي در اين سرزمين وجود نداشته باشد. ما بايد بين شبه نظاميان و دولت تفاوت بگذاريم. اسراييل در عمليات‌هاي نظامي‌اش به دولت لبنان كمك كرده تا به اجراي قطعنامه‌هاي بين‌المللي بپردازد  خاوير سولانا در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه "آيا با توجه به اتهامات حزب‌الله اتحاديه اروپا قصد دارد نام اين حزب را در فهرست تروريست‌ها قرار دهد" گفت: ما حزب‌الله را محكوم مي‌كنيم، چرا كه اقداماتش از نظر ما توجيه پذير نيست. هم چنين شكي نيست كه به دنبال اين اقدامات حزب‌الله، اقدامات ديگري وجود داشته باشد. البته بايد بگويم كه اين مسايل براي قراردادن نام حزب‌الله در فهرست‌هاي تروريستي كافي نيست و اين مساله بايد از نظر قانوني بررسي شود.

 

همچنان شبكه‌ي تلويزيوني الجزيره  با ارايه‌ي گزارشي از آخرين تحولات لبنان اظهار داشت: امروز به عنوان روز كشتار در لبنان از سوي بسياري از رسانه‌هاي خبري جهان اعلام شده است و جنگنده‌هاي اسراييلي هر جسم متحرك در لبنان را هدف قرار مي‌دهند؛ خواه اين جسم متحرك موتري حامل آوارگان لبناني از روستاهاي اطراف جنوب يا تريلر حامل ادويه و مواد غذايي يا آمبولانس‌هاي حامل مجروحان جنگي باشد  .آغاز حملات نظامي اسراييل به بيروت، تمام ساكنان اين شهر را با حالتي از ترس و وحشت روبرو ساخته است و هرج و مرجي اين شهر را در بر گرفته است . بسياري از مقامات امنيتي لبنان اظهار داشتند اسراييل با حمله به بيروت و عدم استفاده از راکت در اين حملات مي‌خواهد پيام روشني را به دولت لبنان برساند و اين پيام چيزي جز آن نيست كه تمام اماكن دولتي و غير دولتي بيروت نيز به زودي هدف حملات جنگنده‌هاي اسراييلي قرار خواهند گرفت . منطقه‌ي روستايي طمون واقع در مرزهاي جنوب لبنان نيز به محاصره‌ي كامل نيروهاي اسراييلي درآمده است و بسياري از خبرنگاران امكان دسترسي به اين منطقه و ارايه‌ي گزارشي از اوضاع را ندارند و اوضاع انساني اين روستا بسيار بحراني اعلام شده است.

 

سلطانف نماينده‌ي روسيه در پي بحراني شدن اوضاع لبنان قرار است به زودي وارد اين منطقه شود.

بر اساس بيانيه‌ي صادره از وزارت خارجه‌ي روسيه اهداف اين نماينده‌ي اعزامي روسيه در چند بند مشخص شده است كه به ترتيب ذيل است:

توقف فوري حملات نظامي اسراييل به لبنان

آزاد سازي دو اسير اسراييلي

تلاش براي تحقق پيشنهاد كوفي عنان دبير كل سازمان ملل جهت اعزام نيروهاي حافظ صلح به مرزهاي اسراييل و لبنان

خروج اتباع روسي از لبنان

در بيانيه‌ي صادره از سوي وزارت خارجه‌ي روسيه آمده‌ است: نماينده‌ي اعزامي روسيه به لبنان تلاش خواهد كرد كه زمينه‌ي لازم جهت تحقق اين اهداف را فراهم آورد و در اين زمينه با هر يك از طرفهاي اسراييلي و فلسطيني نيز گفت‌وگوهايي را انجام خواهد داد .  در اين بيانيه هم چنين تاكيد شده است: روسيه آمادگي خود را جهت اعزام نيرو و مشاركت در نيروهاي حافظ صلح كه قرار است سازمان ملل به مرزهاي اسراييل و لبنان اعزام كند را به عنان ابلاغ كرده است . از سوي ديگر، روبرتو لورنتي نماينده‌ي يونيسف، در گفت‌وگو با شبكه‌ي تلويزيوني الجزيره اعلام كرد: وضعيت حاكم در لبنان به سوي يك فاجعه‌ي انساني پيش مي‌رود .

 

وي با هشدار نسبت به گسترش بحران انساني در لبنان گفت: از ابتداي اين جنگ تاكنون بيش از نيم ميليون آواره‌ي لبناني داشته‌ايم و اوضاع انساني از جمله كمبود دارو و مواد غذايي لحظه به لحظه در مناطق مختلف لبنان در حال گسترش است. اين در حالي است كه محمد مكي نماينده‌ي صليب سرخ لبنان نيز در گفت‌وگو ي اظهار داشت: نيروهاي نظامي اسراييل موتر‌ها و آمبولانس‌هاي امدادرسان‌هاي صليب سرخ را هدف قرار مي‌دهند و اين سازمان نمي‌تواند كمك‌هاي اوليه‌ي لازم را به مجروحان جنگي ارايه دهد . وي افزود: متاسفانه براي چندمين بار آمبولانس‌هاي وابسته به صليب سرخ و امدادرسان‌هاي اين سازمان از سوي جنگنده‌هاي اسراييلي هدف قرار داده مي‌شوند. برخي از مجروحان كه به واسطه‌ي اين آمبولانس‌ها حمل مي‌شوند نيز جان خود را از دست مي‌دهند . صليب سرخ از هيات سازمان ملل در لبنان مي‌خواهد كه با سازمان‌دهي لازم با مركز صليب سرخ در لبنان و نيز نيروهاي امدادرسان وابسته به صليب سرخ، امنيت جهت ارايه كمك‌هاي اوليه به بسياري از مجروحان را براي ما مهيا سازد . هم‌چنين ايهود المرت نخست وزير اسراييل كه براي بررسي اوضاع بحراني حيفا وارد اين شهر شده است، اعلام كرد كه دولت اسراييل هيچ چارچوب زماني براي توقف حملات به لبنان ندارد و خود را به هيچ زماني محدود نمي‌كند . المرت ادعا كرد: اسراييل اين بار مي‌خواهد كار را يكسره كند و براي هميشه تهديد حزب‌الله لبنان را از مناطق اسراييلي از بين ببرد.

 

درين گيرودارتوني اسنو، سخنگوي كاخ سفيد در جمع خبرنگاران اظهار داشت :  اسراييل اقداماتي انجام مي‌دهد كه آن را براي دفاع از خود و سرزمينش مناسب مي‌داند . وي با اشاره به تلاش‌هاي آمريكا جهت اجراي قطعنامه‌هاي 1559 و 1680 شوراي امنيت مبني بر خروج نيروهاي خارجي از لبنان و منحل ساختن شبه نظاميان تاكيد كرد: گام‌هاي بعدي در لبنان بر برقراري امنيت در اين كشور جهت تضمين اختيارات دولت بر تمامي اراضي اين كشور و اجراي طرح‌هاي بازسازي در جهان استوار است . وي هم‌چنين تاكيد كرد كه جورج بوش، رييس جمهور آمريكا به طور دايم با مقامات عربستان، اردن و مصر كه از نفوذ زيادي در ايران و سوريه برخوردار هستند، تماس برقرار مي‌كند . اسنو از تماس‌هاي مداوم وزارت امور خارجه‌ و دفاع آمريكا و هم‌چنين كاخ سفيد با مقامات رژيم اسراييل به ويژه ايهود المرت، نخست وزير اين رژيم خبر داد . وي در ادامه با تاكيد بر حمايت ايران و سوريه از حزب‌الله لبنان از اين دو كشور خواست تا از نفوذ خود بر حزب‌الله استفاد كرده و از اين حزب بخواهند تا حملات موشكي خود را عليه اسراييل متوقف ساخته و اسراي اسراييلي را آزاد كند . سخنگوي كاخ سفيد در پايان نشست كشورهاي گروه هشت در سن پترزبورگ را به ويژه در زمينه‌ي جذب حمايت كشورهاي شركت كننده در موضع‌گيري مشترك با آمريكا در خصوص جنگ لبنان مثبت و مهم توصيف كرد و افزود: در حال حاضر توپ در زمين ايران، سوريه و حزب‌الله است.

 

همچنان جورج بوش، رييس‌جمهور آمريكا پس از شرح سفرش به روسيه براي اعضاي كنگره‌ي آمريكا در كاخ سفيد گفت: اين به نفع ماست كه سوريه از لبنان فاصله بگيرد و دولت لبنان سرپا بماند . بوش در دفاع از حملات اسراييل اظهار داشت: همه از كشته شدن بي‌گناهان متنفرند، از سوي ديگر آنچه كه ما به رسميت مي‌شناسيم، اين است كه ريشه‌ي اين مشكل حزب‌الله لبنان است و اين امر بايد براي سوريه شفاف شود كه آن‌ها بايد حمايت‌شان را از حزب‌الله لبنان متوقف كنند . اين در حالي است كه فيصل مقداد، معاون وزير خارجه‌ي سوريه تسليح حزب‌الله لبنان را رد كرد . مقداد به شبكه‌ي خبري سي.بي.اس گفت: ما به حزب‌الله لبنان سلاح نمي‌دهيم، حزب‌الله لبنان سلاح‌هاي ما را نمي‌خواهد و به‌ آن‌ها نياز ندارد، ما اين اقدامات را زمان زيادي است كه كنار گذاشته‌ايم.

 

بوش در ادامه‌ي اظهاراتش گفت: اين ترديدها وجود دارد كه بي‌ثباتي به وجود آمده از سوي حزب‌الله لبنان در اين كشور، آن‌ها را بر آن دارد تا از سوريه دعوت كنند تا مجددا به اين كشور بازگردد . بوش هم‌چنين با تاكيد بر حمايت ايران از حزب‌الله لبنان گفت: سوريه در تلاش براي بازگشت به لبنان است، جهان بايد به منظور برخورد با اين بحران با حزب‌الله لبنان و سوريه برخورد كند و اقدامات با هدف انزواي ايران را ادامه دهد.  رييس‌جمهور آمريكا بر موضعش تاكيد كرد كه "اسراييل بايد براي پاسخگويي به اين حملات آزاد باشد" اما عليه سقوط دولت لبنان به رهبري فواد سنيوره، نخست‌وزير اين كشور هشدار داد .  بوش گفت: ما اين امر را روشن كرده‌ايم كه به اسراييل بايد اجازه‌ي دفاع از خودش داده شود، ما از آن‌ها خواسته‌ايم تا اين گونه عمل كنند و مراقب دولت سنيوره باشند. اين امر بسيار مهم است كه دولت لبنان موفق شود و سر پا باقي بماند . سناي آمريكا هم‌چنين قطعنامه‌اي را در حمايت از اسراييل تصويب كرد كه بر اساس آن "دولت‌هاي سوريه و ايران مسوول اقدامات حزب‌الله لبنان و حماس عليه اسراييل" هستند.

 

خبرگزاري كويت از اختلاف نظر بين رايس و ابوالغيظ درخصوص آتش بس در لبنان خبر داد . كاندوليزا رايس، وزير امور خارجه‌ي آمريكا در ديدار با احمد ابوالغيظ، همتاي مصري‌اش در واشنگتن تاكيد كرد كه انجام آتش بس در لبنان بايد در شرايط مناسب صورت گيرد . شرايط بايد به گونه‌اي باشد كه ما مطمئن باشيم ايجاد آتش بس به نتايج مثبت منجر خواهد شد و اگر چنين باشد اين امر بايد هر چه سريعتر صورت گيرد .  خاورميانه با خشونت‌هاي زيادي روبرو است و ما بايد در برخورد با شرايط موجود زمينه را براي تحقق پيشرفت سياسي و شرايط بهتر جهت اين امر در آينده فراهم كنيم

ابوالغيظ در راس يك هيات با حضور رشيد محمد رشيد، وزير بازرگاني، فايزه‌ ابوالنجار، وزير همكاري‌هاي بين‌المللي و فوواد السيد سعد، معاون وزير دفاع مصر در يك سفر يك روزه عازم واشنگتن شد . در اين ديدار كه با هدف انجام نشست‌هاي استراتژيكي بين مصر و آمريكا برگزار شد، رايس، استفن هادلي، مشاور امنيت ملي آمريكا، كارن هيوز، معاون وزير امور خارجه‌ي در امور ديپلماتيك، معاون وزير امور خارجه در امور اقتصادي و معاون وزير امور خارجه‌ي آمريكا‌ در امور خاورميانه و نيز پيتر رودمن، معاون وزير دفاع آمريكا حضور داشتند.

 

ارتش اسرائيل از هوا و زمين و نيز با فيرتوپ از روي کشتي هاي جنگي اش ، مناطق وسيعي از لبنان را زير آتش گرفت. در همين حال، نيروهاي مقاومت مانع از نفوذ كماندوهاي ارتش اسرائيل به داخل خاك لبنان شدند. بنابر آمارهاي ارائه شده تاكنون ۲۲۰ شهروند لبناني كشته و افزون بر ۸۵۰ نفر زخمي شده اند.
درپي حملات مدام مقاومت لبنان به شهرهاي مختلف اسرائيل ساكنان اين منطقه از بيم وخيم تر شدن اوضاع اقدام به ذخيره سازي مواد غذايي و آب كرده اند.
 بسياري از ساكنان شهرهاي شمالي اسرائيل از ترس تداوم حملات راکتي ، منازل خود را ترك كرده و اين شهرها بيشتر به شهر ارواح تبديل شده است.

 

 تعدادي از شهرك هاي مرزي نيز از بيم حملات جدي نيروهاي مقاومت كاملا تخليه شده و مردم آن به سمت عمق اسرائيل كوچ كرده اند.  در حالي كه بمباران بي هدف ارتش اسرائيل منجر به ويراني هاي وسيعي در لبنان شده است، ديروز يان الگند سرپرست عمليات بشردوستانه سازمان ملل اعلام كرد وضعيت لبنان هر ساعت وخيم تر مي شود. خبرگزاري ها از ترافيك شديد در راه هاي سالم لبنان خبر مي دهد كه مردم در حال فرار به مناطق امن هستند. در همين حال، كوفي عنان سرمنشي  سازمان ملل گفت درمورد بحران لبنان ديگر صدور يك قطعنامه كفايت نمي كند، بلكه بايد راه هاي عملي براي توقف اين خشونت ها را پيدا كرد. شدت خشونت اسرائيلي ها در لبنان به گونه اي بوده است كه جان بولتون نماينده آمريكا در سازمان ملل نيز مجبور به موضع گيري شد. وي از اقدام اسرائيل به عنوان عمل مشروع نام برد. 


روزنامه معاريو چاپ تل آويو نوشت آمريكا در قالب پيام هاي رسمي و غيررسمي به اسرائيل گفته است كه مي تواند شيخ حسن نصرالله رهبر حزب الله لبنان را ترور كند. پيشتر اسرائيل اعلام كرده بود كه درصدد ترور نصرالله است و در عمليات اخير خود نيز بارها مكان هايي كه احتمال حضور نصرالله در آن بود را بمباران كرده بود.
درپي مقاومت جدي و سرسختانه مقاومت حزب الله عليه نظاميان اسرائيلي،  امير پرتيز وزير دفاع اسرائيل از فراخوان سربازان احتياط به جنگ خبر داد.

 

ازجانب ديگراروپا دوباره در مقابل يك بحران بين  المللي ، خاموش و غيرمؤثر ظاهر شد. در همين حال، سران گروه هشت در سنت پترزبورگ كه رهبران انگليس، فرانسه، آلمان و ايتاليا هم در ميان آنها بودند، آشكارا درخواست آتش بس فوري را مطرح نكردند و به اين ترتيب خواسته كوفي عنان اجابت نشد. سران گروه هشت فقط خواستار خويشتن داري اسرائيل شدند. وزراي خارجه اتحاديه اروپا اند كي بهتر و فعال تر عمل كردند و در نشست شان از حزب الله و اسرائيل خواستند تا حملاتشان را متوقف كنند. اما از كلمه روشن آتش بس استفاده نكردند. در شرايطي كه بمب و موشك بر سر بي گناهان فرو مي ريزد، بيانيه ها و اظهار نظرات ديپلماتيك كارايي ندارد. اما اگر كلمات را ابزار داد و ستد در روابط بين الملل بدانيم، معاني و پيامدهاي آن بسيار مهم هستند. وقتي به صراحت درخواست آتش بس مطرح نمي شود اين معنا تعبير مي شود كه آنچه اسرائيل انجام مي دهد و آمريكا حمايت مي كند درست است.

 

درواکنش به اوضاع متشنج بين المللي وتنشهاي ويرانگرخاورميانه ، روزنامه‌هاي انگليسي به اين نتيجه‌ رسيده‌اند كه نخست وزير كشورشان "سگ دست‌آموز آمريكا" است . در پي ديدار توني بلر، نخست وزير انگليس و جورج بوش، رييس جمهور آمريكا، رسانه‌هاي گروهي انگليس در خصوص متن مذاكرات هر دو طرف آورده‌اند: بلر به وضوح نقش تبعيت كننده از آمريكا را دارد و اين مساله در روابط ويژه‌ي بلر با آمريكا مشخص است . تحليل رسانه‌هاي گروهي انگليس در پي مذاكرات بوش و بلر در نشست سران گروه هشت در سن‌پترزبورگ صورت گرفته است. زماني كه بوش با بلر بر سر ميز غذا به بررسي خشونت‌هاي خاورميانه پرداخته بودند، در حاليكه هيچ يك نمي‌دانستند كه مذاكراتشان بدون هيچ قصدي مستقيما از طريق بلندگو پخش مي‌شود . در جريان اين مذاكرات بوش به تعبير عاميانه بلر را قوي‌ترين هم پيمان اروپايي‌اش توصيف كرده و گفته بود: حل بحران در خاورميانه از طريق اعمال فشار سوريه عليه حزب‌الله براي متوقف ساختن اقداماتش ممكن خواهد بود. در اين بين روزنامه‌ي ديلي ميرور نيز در انتقادش از تقدير عاميانه‌ي بوش از بلر نوشت:

 

اين تقدير در خور بلر نبود و بوش آنطور كه بايد و شايد به بلر احترام نگذاشته است . اين در حالي است كه به عقيده‌ي تحليل‌گران بلر با مخالفت بوش با سفر او به خاورميانه و تلاش براي متوقف ساختن درگيري‌ها ميان حزب‌الله و اسراييل بيشتر ضرر كرده است . اگرچه بلر پيشنهاد داد مي‌تواند مقدمات را براي سفر كاندوليزا رايس، وزير امورخارجه‌ي آمريكا به منطقه فراهم كند، اما در رويارويي با مخالفت آمريكا گفت: اگر من مي‌رفتم مي‌توانستم در مذاكرات موفق باشم حال كه قرار است رايس به منطقه برود بايد موفق شود . روزنامه‌ي گاردين نوشت:

 

 اين به مثابه‌ي آن است كه بلر كيف سفر رايس را حمل مي‌كند . اين روزنامه در ادامه مي‌نويسد: بلر همانند يك نخست وزير با قدرت محدود عمل مي‌كند و همانند يكي از زيردستان بوش منتظر چراغ سبز رييسش است، در حاليكه اين رييس نيز اين چراغ سبز را به او نشان نمي‌دهد . روزنامه‌ي ايندپندنت نيز مخالفت با پيشنهاد بلر مبني بر اينكه او منجي صلح در خاورميانه باشد را شكستي براي او توصيف كرده و آورده است: بلر بعد از رسوايي‌هاي مالي و غيره با اعمال فشارهاي داخلي حزبش براي تعيين موعد بازنشستگي‌اش روبه‌رو است.

 

واشنگتن پست درگزارش تحليلي مينويسد:

گويا اسراييل فراموش كرده است كه خود به عنوان بزرگ‌ ترين اشتباه و بزرگ‌ ترين خطا در منطقه است. اين دولت فراموش كرده است كه تئوري تاسيس يك دولت از يهوديان اروپايي در منطقه‌ي مسلمانان، اعراب و مسيحيان، خود منجر به ايجاد سال‌ها جنگ و تروريسم در منطقه شده است. اين دولت يهودي امروز با فراموش كردن واقعيت سابق خود كه يك دولت تحميل شده به منطقه است آمده است كه مرتكب اشتباه ديگري شود. اين درست است كه اسراييل در حال حاضر با حزب‌الله لبنان در شمال و جنبش حماس در جنوب در حال جنگ است، اما واقعيت آن است كه د شمن بزرگ اسراييل تاريخ اين دولت است نه حزب‌الله لبنان و حماس

 

زماني كه تئوري تاسيس كشور يهود در منطقه‌ي خاورميانه به مرحله‌ي اجرا گذاشته شد بحران، درگيري، خشونت و بالاخره پديده‌يي به نام تروريسم در اين منطقه نيز تاسيس شد. اسراييل از بدو تاسيس خود بنا را بر جنگ و گسترش دامنه‌ي جنگ با كشورهاي عربي گذاشت و امروز دايره‌ي اين جنگ را گسترده‌تر كرده است و مي‌خواهد جبهه‌ي جنگ را با يك كشور غير عربي يعني ايران باز كند. اسراييل مي‌گويد با ايران مي‌جنگد زيرا اين كشور از حزب‌الله لبنان و حماس در جنگ با اسراييل حمايت مي‌كند. اما سوال اين است آيا ديگر كشورهاي عربي اعتراضي به وجود اسراييل و سياست‌هاي اين دولت يهودي ندارند؟ جواب بسيار روشن است؛ شايد عربستان، مصر، اردن و برخي ديگر از كشورهاي عربي به صورت رسمي وارد اين جنگ نشده‌اند و عملا موضع‌گيري خنثي نسبت به آن اتخاذ كرده‌اند، اما دولت اسراييل به خوبي مي‌داند كه ملت‌هاي اين حكومت‌هاي عربي بي‌شك همه و همه با حزب‌الله لبنان و كل ملت لبنان همراهي مي‌كنند و بايد نگران فوران داخلي اين ملت‌ها باشد كه در صورت فوران هيچ كس حتي آمريكا نيز نخواهد توانست سيل خشم اين مردم را كنترل كند. خشمي كه به شيوه‌هاي مختلف خود را نشان خواهد داد

 

محكوم كردن حزب‌الله لبنان و جنبش حماس فايده‌ يي ندارد، زيرا اين دو جنبش مردمي برخاسته از خشم و نفرت مردم منطقه در مخالفت با اساس ساختار اسراييل در منطقه است. از سويي ديگر بهتر آن است كه اسراييل سياست توسعه‌ طلبي نظامي خود در منطقه را متوقف كند نه به خاطر حزب‌الله، حماس و يا حتي مردم، بلكه به خاطر منافع اسراييل و مردم اسراييل. دولت اسراييل نبايد بار ديگر به سياست‌هاي سابق خود بازگردد و بار ديگر در صدد به اشغال درآوردن جنوب لبنان باشد، زيرا اين بار ديگر با گذشته فرق مي‌كند و به رغم عدم حمايت بسياري از حكومت‌هاي عرب از جنگ حزب‌الله، ملت‌هاي منطقه در اين جنگ شركت خواهند كرد

منازعات اسرائيل و لبنان درآيينه تاريخ

1978: اسرائيل به جنوب لبنان حمله مى كند و اراضى منطقه را به اشغال خود مى آورد. در هفته هاى بعد، اكثر نيروهاى اسرائيلى از منطقه خارج مى شوند ولى نيروهاى مسيحى ارتش جنوب لبنان كه حامى اسرائيل هستند در منطقه باقى مى مانند.
۱۹۸۲: به دنبال ترور نافرجام «شلومو آرگف» سفير اسرائيل در انگليس تل آويو حمله همه جانبه اى را به لبنان آغاز مى كند كه «عمليات صلح جليله» نام مى گيرد. در همان سال، «بشير جميل» كه تازه به عنوان رئيس جمهور لبنان انتخاب شده بود و مواضعى نزديك به اسرائيل داشت ترور مى شود. يك روز بعد، نيروهاى اسرائيل، غرب بيروت را اشغال مى كنند و دو روز بعد، فالانژيست هاى لبنان نيز در اردوگاه آوارگان صبرا و شتيلا در غرب بيروت، با حمايت مستقيم آريل شارون وزير دفاع وقت اسرائيل جان تعداد زيادى از آوارگان فلسطينى را مى گيرند.
۱۹۸۳: اسرائيل و لبنان براى عقب نشينى اسرائيل توافقنامه اى را به امضا مى رسانند. ايجاد منطقه امنيتى در جنوب لبنان، هدف اصلى اين توافق اعلام مى شود. سوريه با اين توافقنامه مخالفت مى كند و آن را نمى پذيرد.
۱۹۸۴: «امين جميل» برادر بشيرجميل رئيس جمهور لبنان تحت فشار سوريه، توافقنامه صلح با اسرائيل را لغو مى كند. حزب الله، براى اولين بار در افكار عمومى معرفى مى شود.
۱۹۸۵: اسرائيل به منطقه امنيتى اعلام شده قبلى در جنوب لبنان عقب نشينى مى كند.
۱۹۸۹: «ميشل عون» عمليات «مبارزه براى آزادى» را عليه حضور سوريه در لبنان مورد توجه قرار مى دهد.
۱۹۹۰: نيروى هوايى سوريه به كاخ رياست جمهورى لبنان حمله مى كند و «عون» به سفارت فرانسه پناه مى برد. اين سال را پايان جنگ داخلى لبنان مى دانند.
۱۹۹۱: مجلس ملى لبنان، فرمان منع فعاليت گروه هاى شبه نظامى را صادر مى كند اما حزب الله فعال مى ماند و ارتش مسيحيان جنوب لبنان هم منحل نمى شود.
۱۹۹۲: «سيدعباس الموسوى» ريس حزب الله توسط اسرائيل به شهادت مى رسد.
اين عمليات در جنوب شرقى صيدا انجام مى گيرد و همسر و فرزند شش ساله او نيز كشته مى شوند.
۱۹۹۳: اسرائيل در واكنش به حملات راكت هاى حزب الله، عمليات بزرگ يك هفته اى را آغاز مى كند كه سنگين ترين حمله اسرائيل از سال ۱۹۸۲ ميلادى به بعد به شمار مى آيد.
اين حمله هوايى، دريايى و توپخانه اى است.
۱۹۹۶: اسرائيل حمله هفده روزه اى را با عنوان «عمليات خوشه هاى خشم» در جنوب لبنان و عليه حزب الله صورت مى دهد. در اين عمليات، پايگاه هاى حزب الله در جنوب لبنان به خصوص در بيروت و بقاع بمباران مى شوند. در همين سال، حمله اسرائيل به يك مقر سازمان ملل متحد در «قانا» منجر به كشته شدن بيش از صد آواره لبنانى مى شود. در ماه آوريل اين سال، آمريكا توافقنامه آتش بسى را آماده مى كند كه براساس آن، گروه هاى فلسطينى و حزب الله تعهد مى كنند به غيرنظاميان در شمال اسرائيل حمله نكنند. به رسميت شناخته شدن حق اسرائيل براى دفاع از خود و نيز حق حزب الله براى مقاومت در برابر اشغال گرى اسرائيل در آن گنجانده مى شود. اما لبنان و سوريه، اين توافقنامه را امضا نمى كنند.
۱۹۹۹: ارتش جنوب لبنان، پس از ۱۴ سال از خط نفوذى جزين در شمال منطقه حائل امنيتى خارج مى شود.
۲۰۰۰: كابينه اسرائيل به عقب نشينى يك جانبه نيروهايش از جنوب لبنان راى مى دهد. در همان سال، اسرائيل ۱۳ زندانى لبنانى را كه به مدت ده سال بدون محاكمه در زندان به سر مى بردند آزاد مى كند. در ماه مه اين سال، اسرائيل نيروهايش را زودتر از موعد مقرر از جنوب لبنان خارج مى كند و اشغال ۲۲ساله جنوب لبنان پايان مى يابد.
۲۰۰۴: قطعنامه اى در شوراى امنيت سازمان ملل متحد به تصويب مى رسد كه خارج شدن نيروهاى خارجى و مشخصاً سوريه از خاك لبنان را مورد توجه قرار مى دهد. سوريه اين قطعنامه را رد مى كند.
۲۰۰۵: «رفيق حريرى» نخست وزير لبنان با انفجار بمبى در اتومبيلش در بيروت كشته مى شود. اين حمله باعث مى شود تظاهرات گسترده ضدسورى در لبنان برگزار شود و كابينه «عمر كرامى» نخست وزير لبنان وادار به استعفا شود. درخواست ها از سوريه براى خارج كردن نيروهايش از لبنان شدت مى گيرد.
۲۰۰۶: گروگان گيرى دو سرباز اسرائيل توسط حزب الله باعث مى شود درگيرى ها ميان اسرائيل و لبنان كه مدتى متوقف شده بود، با حملات اسرائيل به بيروت و جنوب لبنان و نيز حمله راكتى حزب الله به اسرائيل شدت بگيرد.

استفاده ازمنابع خبري

 

 


July 22nd, 2006


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسایل بین المللی